top of page
  • פלא יועץ

עד דלא ידע

לכבוד 'פלא יועץ'


רציתי לשאול ולהתייעץ לגבי יום הפורים העומד לפתחנו, חבריי משתכרים ושמחים ורק אני מרגיש לא מחובר, אני אפילו לחוץ ומתוח לקראת היום. אודה מאוד לשמוע עצה טובה כיצד לשמוח כמצווה.


הרה"ג ר' דוד לוי שליט"א: לתחושתי מה שמפריע לך הוא השכרות ותוצאותיה הלא נעימות. הפה המשוחרר, הסוד היוצא, הפגיעות וההעלבות, ולאחר מכן הסבל והלכלוך לשיכור וסביבתו.


יין

והאמת, שבהלכה מצינו דעות שונות לגבי השכרות בפורים, וגם בקרב כלל ישראל מצינו מנהגים שונים. ועל כך המליץ רבינו הרמ"א (או"ח סי' תרצה ס"ב) 'אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוין לבו לשמים'.


אמנם יש לדעת שכאשר לא רגילים בשתיה הרי שהיא גורמת היפך השמחה, וגם סבל גדול, לשותה ולסביבתו.

וקשה להניח שבכך מתקיים ענין 'משתה ושמחה' ממצוות היום. וראה גם מ"ש השפת אמת (מגילה ז:) ש'עד דלא ידע' הוא גבול ולא מטרה. יש שנהגו בכך למרות זאת, ואם נוהגים כך בעקבות רבותיהם הרי שיש לכך מקום, מונחים בזכרוני גדולי ברסלב שטהרתם נגלתה מתוך שכרותם. אמנם אחרים שלא קבלו כך ודאי שעדיף שינהגו כשיטות שהקילו.


כאשר רגילים בשתיה, הבעיה דלעיל איננה, אמנם אז יש לחשוד בתקלה אחרת. ועליה אתעכב.


בזמן האחרון אנו רואים יותר ויותר התפתחות תרבות שתיה בציבור שלנו. אילו היה מדובר בנהנתנות גרידא, אולי החרשתי. הבעיה היא שזהו סימפטום של בריחה מהחיים וחובותיהם, מהנימוס ואפילו מהמוסר.


מקורה של תרבות זו אינה מהפאברענגן החסידי, אלא דוקא מבתי המרזח של הגויים.


דרך החיים היהודית עיקרה אחריות ובחירה – ההיפך מבריחה.


ודאי שיש מקום ליין המשמח, שהרי אין אומרים שירה אלא על היין, וכמה מצוות כרוכות בו: ארבע כוסות, קידוש והבדלה, כוס של ברכה ועוד. ואף ברכה מיוחדת לו. אמנם יש להבחין בין שתיה לשתיה, בין שמחה להוללות.


שתייה ראויה מביאה לשחרור והסרת חסמים המונעים את השמחה. ולעומתה שכרות רעה מקורה בבריחה מעול החיים, בריחה מהאחריות והמטלות.


הסימן הוא בתוצאה, שחרור מביא לשיר ושבח, ריקוד שמחה והודאה לבורא, וכלפי הסביבה עוזר לנו להחמיא בחופשיות. בריחה גורמת להוללות ולפגיעה בסובבים, עקיצות וכדומה.


ולשאלתך מהי הדרך למשתה ושמחה ראויים, ניתן לומר שכמו כל הדברים צריך הכנה ותכנון. עליך לחשוב ולהתכונן כמה לשתות והיכן. תוך כדי סעודה השתיה מתקבלת טוב יותר, בחברה ראויה האוירה מובילה לשיר ושבחה, וכן על זה הדרך.


ולמעשה: יש מקום לשתיה, ודאי וודאי בפורים בו נצטוינו על משתה ושמחה. אמנם יש להזהר שיהיה זה מתוך אוירה של שמחה יהודית ושאיפה להתעלות, ולא מתוך פריקת עול ובריחה.

 

bottom of page